Författare Ämne: Nya regler!  (läst 621 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Quid

• Full Member
  • Antal inlägg: 200
    • www.qn2.se
    • E-post
Nya regler!
« skrivet: 22 juni 2012 kl. 09:02:38 »
Nu är dom nya reglerna till 40k på gång, vad tror ni om dom? :)

Maiden_Ante

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 8 824
  • Sotilas
SV: Nya regler!
« Svar #1 skrivet: 23 juni 2012 kl. 12:03:04 »
Har inte spelat 40k sedan förra upplagan igen så jag vet inte ens vad jag tycker om den nuvarande upplagan. Ärligt talat dock så verkar det vara lite väl tidigt för nya regler såvidare GW inte bara är ute efter att håva in mer pengar. Ni som spelat, behövs det verkligen en uppdatering?
PC Gamer och liknande media har som vana att fullständigt ignorera buggar och skit.
Tänk på hur dem slickade Creative Assemblys skinkor skinande rena när Empire: Total war släpptes. - Anatoli

Denying the enemy transportation - "Cpt. America"

Acha

• Full Member
  • Antal inlägg: 104
« Svar #2 skrivet: 7 juli 2012 kl. 01:08:52 »
Har inte spelat 40k sedan förra upplagan igen så jag vet inte ens vad jag tycker om den nuvarande upplagan. Ärligt talat dock så verkar det vara lite väl tidigt för nya regler såvidare GW inte bara är ute efter att håva in mer pengar. Ni som spelat, behövs det verkligen en uppdatering?

Tänkte besvara den här frågan nu ett gäng dagar in med den nya regelboken. Har visserligen själv bara kört en match och denna var på lägre poäng, för att känna lite på gunget så att säga och mina känslor är blandade.

Men för att besvara frågan: Behövdes en ny edition? Jag personligen och många med mig såg fram emot en ny edition då den förra kanske inte var den mest lyckade... Det fanns element som man inte behöver gå in djupare här på men som gjorde spelet aningens obalanserat, tänker mest på den galna codex crawl där senaste dexen trumfar det mesta som redan finns, iaf så länge man rör sig inom imperiets dexar, men även t.ex. den totala fordonsspamen som var mer regel än undantag utanför de lokala omgångarna med polaren... och många hade väl hoppats på att det skulle ändras till denna editionen.
Om det har gjort det eller ej kan jag inte svara på då en match är långt ifrån tillräckligt för att avgöra detta.
Det som jag dock tycker mig se är att fokus har flyttats från att ha relativt gynnande cc-regler till att premiera shooty armies. Detta är något som i min åsikt TROLIGEN är av godo, och jag spelar ändå en tungt cc-baserad armé.

Men nog svammel och till svaret på frågan: Svaret beror på hur man ser det och i de allra flesta fall kan man koka ner svaret till antingen, "GW vill bara sälja mer av sina produkter, därför slänger dom om lite i vad som är competative, alternativt " GW försöker vända competetivetrenden och samtidigt blåsa lite nytt liv i en annan ganska härsken historia med märkliga regler som på ett eller annat sätt gått kraftigt överstyr..."

Slutligen: lite smått ang årtal. 4th edition släpptes 2004, 5th 2008. Att 6th edition släppts 2012 känns om man blickar bakåt ganska naturligt =P

//Acha

jonadaya

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • E-post
« Svar #3 skrivet: 19 juli 2012 kl. 22:32:55 »
Jag gillar den nya editionen, har haft mer kul den senaste månaden än i hela 5th ed, fast det är såklart inte perfekt, finns alltid grejor att störa sig på.