Författare Ämne: Vilket märke på färg?  (läst 800 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bubba

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • E-post
Vilket märke på färg?
« skrivet: 14 mars 2012 kl. 00:12:29 »
Tjabba, tänkte börja kladda på figurer igen :)
Alla mina gamla färger har helt torkat och är oanvändbara så jag måste köpa nya.
Vilket märke är det man ska satsa på? Har läst runt lite och verkar finnas mycket som är bättre och mer
prisvärt än GW's färger. Vad tycks?

Acha

• Full Member
  • Antal inlägg: 104
SV: Vilket märke på färg?
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2012 kl. 12:05:43 »
Jag personligen kör i stort sett följande.

Grundmålning/primer: Armypainter sprayfärg
"Vanlig färg": Vallejo

Utöver:
GW:s Foundationfärger: Täcker betydligt bättre än vanliga färger. Skulle inte ens komma på tanken att måla t.ex. gult utan att ha ett lager av gul foundation i botten.
GW:s wash: Underlättar skuggning och markerar ut detaljer på ett superbt sätt.

Vet inte om det gör dig något klokare men jag skulle soms agt rekomendera Vallejofärger för vanligt kladdande =P

sabaku no gaara

• Hero Member
  • Antal inlägg: 1 258
  • Breathe Life
    • E-post
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2012 kl. 15:19:20 »
Håller fullständigt med Acha.
Lär dig att använda GWs washer. Med lite övning kommer du kunna uppnå grymt bra resultat på mycket kort tid :)
Första steget till att misslyckas är att försöka.

Men dom ska hittas och torteras med pensel och färg!

Synthet

• Full Member
  • Antal inlägg: 112
    • E-post
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2012 kl. 17:46:47 »
Det finns mängder av bra färger och märken. Ett tips är att inte benhårt hålla fast vid ett märke utan ta vad som funkar. Jag gör ungefär såhär.
Färger för vanlig målning använder jag nästan uteslutande färger från Vallejo Model Color, men även några Vallejo Game color, GW och P3 färger används.
För metallic färger, GWs färger. Tveklöst de bästa metallic färger jag testat ( har testat P3, Vallejo model dolor och Vallejo game color)
GWs foundation färger är bra, Vallejo game color har också ett lager foundation färger och resultatet jag fått är likvärdigt, så där tar jag de som är billigast (dvs. VGC).
Gws wash set är också bra, helt klart värt pengarna i alla fall för Devlan mud och Sepia washen. Andra färger kör jag Vallejo eller tillverkar egen.
så testa dig fram till det du tycker passar, köp gärna några olika burkar från några olika tillverkare och se vad du själv tycker känns bra.

steulf

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1 156
    • Mitt Coolminiornot
    • E-post
« Svar #4 skrivet: 15 mars 2012 kl. 00:09:12 »
som synthet skrev, håll inte fast vid ett märke. själv kör jag med 75% gw, resterande vallejo model colour. metal kör jag uteslutande vallejo air colour, enligt mig tveklöst den bästa metallfärgen.
5th Dimension blog

...fortfarande nummer i ledet...

Bubba

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • E-post
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2012 kl. 00:22:24 »
Tack för alla svar!
Tror jag har bestämt mig för att börja med lite vallejo färger.
En till fråga dock, köper ni era färger här på unispel eller vart köper ni dom?
Samt vad är skillnaden på game och model? om det är ngn.. :P

Eltharion777

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • E-post
« Svar #6 skrivet: 20 mars 2012 kl. 21:22:47 »
Ja, köp dem här på unispel, varför inte. så vitt jag vet är det ingen skillnad på game o model, är väl bara så att de är lite olika "ranges" sas, blanda dem går utmärkt, tycker för övrigt vallejofärger är super, burkarna torkar inte som gws och färgen är mer täckande och allt för en billigare slant!
NOBODY expects the spanish inquisition!

Synthet

• Full Member
  • Antal inlägg: 112
    • E-post
« Svar #7 skrivet: 20 mars 2012 kl. 22:01:29 »
Jag har faktiskt märkt en skillnad på Game color och Model color. De olika färgerna ur Game- serien som jag testat har alltid vart blankare än motsvarande nyans i Model- serien. Jag föredrar Model framför Game, men det där är en smaksak.

steulf

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Mitt Coolminiornot
    • E-post
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2012 kl. 23:56:13 »
igen så håller jag med synthet, jag har också fått en blankare finish av game colours (fast burkarna är skakade som f*n, ska tilläggas). ytters få av dessa färger jag använder, utan skulle då mer personligen rekomendera vallejo model colours.
5th Dimension blog

lolita23q

• Hero Member
  • Antal inlägg: 1 067
« Svar #9 skrivet: 22 mars 2012 kl. 19:10:11 »
Ärligt så fattar jag inte va folk ser i vallejho´s färger (visst smaken är som baken...hårig) men ändå
ända jag gillar med deras färger är att det är ett stort sortiment , men det är allt

flaskorna är idiotiska du måste sticka hål i toppen med en nål varje gång och ändå råka man ut för "ketchup effekten"
pigmentet och mediumet skär sig alltid och du få sitta och skaka varje färg som om du hade grov parkinson innan du kan måla

deras metal färger är väldigt dåliga och täcker knappt på ljusa underlag

nej gillar inte alls dom , tror jag testat dom flesta kända märken på färg och tycker GWs är bäst , P3 är riktigt nice med

(Nu pratar jag om game colors , model colors kan kanske annorlunda men tvivlar på det )

Eltharion777

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • E-post
« Svar #10 skrivet: 22 mars 2012 kl. 19:35:24 »
för mig har de aldrig torkat i locket och tycker inte man behöver skaka dem särskilt mycket, visst, ibland kommer mer färg än man behöver ut och det går till spillo, men med tanke på att gws burkar torkar elr blir för tröga i kosistensen innan man hunnit använda halva så är de jämförelsevis inget problem. men detta beror kanske på hur mycket man målar, omsättningen på färgerna o så.
NOBODY expects the spanish inquisition!

steulf

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Mitt Coolminiornot
    • E-post
« Svar #11 skrivet: 22 mars 2012 kl. 23:44:55 »
vallejo flaskorna kan man gömma i ett skåp i 20 år och de funkar fortfarande. gw's skrumpnar ju ihop på 2 månader. gillar personligen gw's färger men har hällt över allt till dropflaskor a la vallejo för att burkarna rent sagt suger. ketchup effekt kan man lätt förhindra med att sticka in en tandpetare eller nål eller vadsomhelst om det skulle vara jobbigt att få ut färgen, tar två sekunder. känns ju inte så jättesmart att bara ta i ifall det är stopp i flaskan liksom lol ;)

håller med om att vallejo färgen skär sig rätt fort, hyfsat irriterande.
5th Dimension blog

lolita23q

• Hero Member
  • Antal inlägg: 1 067
« Svar #12 skrivet: 24 mars 2012 kl. 20:55:38 »
vallejo flaskorna kan man gömma i ett skåp i 20 år och de funkar fortfarande. gw's skrumpnar ju ihop på 2 månader. gillar personligen gw's färger men har hällt över allt till dropflaskor a la vallejo för att burkarna rent sagt suger. ketchup effekt kan man lätt förhindra med att sticka in en tandpetare eller nål eller vadsomhelst om det skulle vara jobbigt att få ut färgen, tar två sekunder. känns ju inte så jättesmart att bara ta i ifall det är stopp i flaskan liksom lol ;)

håller med om att vallejo färgen skär sig rätt fort, hyfsat irriterande.

Säg det till mina 3 år gamla flaskor ... fick nog slänga så där 10-15 färger för okej dom hade inte torkat ihop
MEN pigmentet och mediumet skar sig så mycket så det inte gick att rädda  :'(
provade skaka , röra om med tandperare , soft gun kulor allt ...ingen hjälpte

Maiden_Ante

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 8 824
  • Sotilas
« Svar #13 skrivet: 31 mars 2012 kl. 16:20:13 »
Vallejo är billigast. I regel tio kronor mindre för en flaska med hälften så mycket extra färg än GW-burkarna. Det enda som är lönt att ens tänka på med GW är deras foundationfärger (det verkar dock komma liknande grejor nu från andra företag har jag noterat) och deras washer (och de är inte oumbärliga, bara väldigt smidiga).
PC Gamer och liknande media har som vana att fullständigt ignorera buggar och skit.
Tänk på hur dem slickade Creative Assemblys skinkor skinande rena när Empire: Total war släpptes. - Anatoli

Denying the enemy transportation - "Cpt. America"

anything