Författare Ämne: Boktråden!  (läst 8750 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adeptus Erikus

• Gäst
SV: Boktråden!
« Svar #60 skrivet: 9 februari 2010 kl. 06:43:19 »
World war Z Handlar om en journalist som intervjuar personer som överlevt det stora kriget. Mellan vandöda och människan. Allt från Rysska städer där civila dödades med Napalm. Till Amerika, där regeringen flyttas till Hawaii, och allt annat till kalifornien!

En otroligt bra bok, som är skriven på ett otroligt bra sätt!

Författaren heter Max Brooks som även skrivit Zombie survival guide...

Hitler mot Stalin Handlar om kampen på östfronten, skriven av Anthony Beevor, man ser verkligen hur dåligt det gick i början för ryssarna och hur stor chans tyskarna hade att ivnna...  :-X

Tacka Amerikanerna för deras lend & Lease!

Finns med mycket bra kartor och dylikt.
« Senast ändrad: 9 februari 2010 kl. 14:53:09 av Adeptus Erikus »

SkullzD

• Hero Member
  • Antal inlägg: 3 103
« Svar #61 skrivet: 9 februari 2010 kl. 14:13:46 »

Adeptus Erikus

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 9 februari 2010 kl. 14:52:58 »

Så går det när man är trött på morgonen och blandar ihop namnen! Haha

Despised Icon

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 517
  • Blivande miljonär.
« Svar #63 skrivet: 9 februari 2010 kl. 16:19:10 »
jag kan rekomendera Stridens skönhet och sorg av Peter Englund, riktigt bra bok om första världskriget.

mer Hitler inriktat så finns ju Hitlers fallskärmsjägare av Charles Whiting eller Nionde arméns undergång av Niclas Sennerteg.

Själv läser jag för stunden Why the french dont like headscarves som en del av mina studier...

Maiden_Ante

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 8 824
  • Sotilas
« Svar #64 skrivet: 21 maj 2010 kl. 11:51:48 »
Rekommenderar starkt Så gick det till av Richard Dawkins. Bokens handling är att steg för steg visa och förklara bevisen för evolutionen. Även om man inte förnekar evolutionen så visar den några oslagbara fakta man kan använda om man någonsin har oturen att stöta på någon som förnekar den.

jag kan rekomendera Stridens skönhet och sorg av Peter Englund, riktigt bra bok om första världskriget.

mer Hitler inriktat så finns ju Hitlers fallskärmsjägare av Charles Whiting eller Nionde arméns undergång av Niclas Sennerteg.

Charles Whiting har även skrivit "Hitlers Krigare: SS sista strid" som jag har hemma. Jag har inte påbörjat den ännu utan bara skumläst några sidor; den verkar bra. Det finns även en ganska omfattande Hitlerbiografi på tusen sidor ute av Ian Kershaw och för er som är mer intresserade av den tyska arméns (Die Wehrmacht) inställning under andra världskriget borde läsa "Hitlers krigsmakt: die Wehrmacht 1935-1945" som ingående förklarar soldaternas inställning och vad de faktiskt gjorde sig skyldiga till.
PC Gamer och liknande media har som vana att fullständigt ignorera buggar och skit.
Tänk på hur dem slickade Creative Assemblys skinkor skinande rena när Empire: Total war släpptes. - Anatoli

Denying the enemy transportation - "Cpt. America"

Yzan

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 864
  • Purge the unclean, burn the heretic with flames
« Svar #65 skrivet: 22 maj 2010 kl. 09:57:20 »
Jag kan rekomendera Horus heresy-bokserien, en mycket bra bokserie.
« Senast ändrad: 22 maj 2010 kl. 15:36:15 av Maiden_Ante »
Orcs and Goblins 6000
Cadians 4000
Farsight Enclave 1700
Daemon Hunters 1750
Thousand sons 2310
Wood Elves 1400
The fallen relms 1020

All that is essential for evil to triumth is for good men to do nothing

Natalie Carambola

• Hero Member
  • Antal inlägg: 2 339
« Svar #66 skrivet: 22 maj 2010 kl. 21:57:54 »
Jag rekommenderar Twilight-serien :)

will

• Full Member
  • Antal inlägg: 335
« Svar #67 skrivet: 9 juni 2010 kl. 15:02:20 »
Jag rekommenderar svärdets väktare serien av den ryske författaren Nick Perumov. Många har gemfört honom med Tolkien men jag tycker nog faktiskt att Perumov är bättre!
Har bara läst första boken men två av uppföljarna landar snart i min brevlåda.
Boken är rekommenderad 15+.
Perumov skriver på Tolkiens sätt att berätta men har en egen stil som jag gillar extremt mycket. Alla böcker i serien är ca.500 sidor.
En kommentar som stod på bokens omslag var så rolig att jag var tvungen att citera här:

”Det får Tolkiens Mordor att verka ungefär lika farligt som en stockholmsk korvkiosk en fredagskväll: visst, lite riskabelt, men de flesta man möter är trots allt trevliga. I "Svärdets väktare" kan allt bli avgrundsdjup fasa.”
1500pts space marines

PIT_91

• Hero Member
  • Antal inlägg: 1 400
  • Brings Menoth's justice to the heretics.
    • Spelföreningen Kattcon
    • E-post
« Svar #68 skrivet: 9 juni 2010 kl. 20:21:21 »
Hur kan du rekommendera en hel bokserie efter att endast ha last forsta delen?

Maiden_Ante

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Sotilas
« Svar #69 skrivet: 9 juni 2010 kl. 21:06:59 »
Hur kan du rekommendera en hel bokserie efter att endast ha last forsta delen?

Killen har en poäng.

@Will: rekommendera böcker du faktiskt läst. ;)

Personligen så rekommenderar jag dock hela den utkomna serien på svenska (sex böcker än så länge, finner dem högst underhållande).
PC Gamer och liknande media har som vana att fullständigt ignorera buggar och skit.
Tänk på hur dem slickade Creative Assemblys skinkor skinande rena när Empire: Total war släpptes. - Anatoli

will

• Full Member
  • Antal inlägg: 335
« Svar #70 skrivet: 10 juni 2010 kl. 18:08:01 »
He,he blev lite fel där ja. Från början tänkte jag bara recensera första boken men av någon anledning så fick jag för mig att recensera hela serien :P
Aja första boken är bra ialafall!
1500pts space marines

Maiden_Ante

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Sotilas
« Svar #71 skrivet: 12 juni 2010 kl. 20:53:18 »
Rekommenderar Ghaunt's Ghosts-böckerna till alla som läser Black Library-böcker eller är intresserade av scifi för övrigt.

Maiden_Ante

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Sotilas
« Svar #72 skrivet: 13 juni 2010 kl. 20:02:06 »
Rekommenderar även Metro 2033.

Utdrag ur boken:

"Mannen som gick längst bak i ledet kände sig uppenbarligen illa till mods och kastade hela tiden ängsliga blickar över axeln. Varje ensam vandrare i metron var förtrogen med den känslan. Det fanns till och med en särskild beteckning för den: tunnelångest. När man går genom en tunnel, i synnerhet med en dålig lampa, känns det alltid som om faran närmar sig bakifrån. Ibland blir känslan så intensiv att man tycker sig förnimma en tung blick i ryggen. Vem vet vem eller vad som döljer sig i mörkret och hur den eller det uppfattar världen? Till slut blir anspänningen så outhärdlig att man inte står ut längre, man snurrar runt, blixtsnabbt, och viftar med ljusstrålen i det svarta, men ingen är där. Tystnad. Tomhet. Allt verkar lugnt. Men medan man tittar bakåt, kisar in i mörkret tills ögonen värker, förtätas känslan på nytt av faran som närmar sig bakom ryggen, och återigen växer behovet av att vända sig om och lysa med lampan i tunneln. Är det någon där, har någon smugit sig fram, medan man tittade åt andra hållet?"
« Senast ändrad: 13 juni 2010 kl. 20:04:40 av Maiden_Ante »

Bluebird

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • E-post
« Svar #73 skrivet: 26 juli 2010 kl. 18:02:06 »
Brunner the bounty hunter av c.l. werner  helt ok bok

Anatoli

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 31 augusti 2010 kl. 15:30:19 »
Vill tipsa om en H.P.Lovecraft novellsamling jag snubblade över idag på AdLibris när jag grävde efter studentlitteratur och fick för mig att göra en sökning på "Lovecraft"

Necronomicon: The Weird Tales of H.P. Lovecraft -
Precis som alla andra samlingar så är det en bunt av hans noveller- skillnaden mot alla andra samlingar är:
1) Den har i princip ALLA bra noveller
2) Är 880 sidor totalt
3) Inbunden i läder!!
4) Kostar endast 200kr!?

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0575081562

För H.P. Lovecraft tokar i allmänhet så har jag gjort ett lite längre inlägg på min blogg om just Lovecraft och en del spel, filmer och musik inspirerade av hans verk http://anatolisgameroom.blogspot.com/2010/08/howard-phillips-lovecraft-master-of.html

anything