Författare Ämne: Boktråden!  (läst 8587 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Iateyourbanana

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 687
Boktråden!
« skrivet: 18 januari 2009 kl. 19:37:33 »
Så, då jag inte hittar någon tråd om dessa eminenta ting, så skapar jag en!
Nån som läser/ har läst en bra bok som de vill diskutera?
Nån som söker bra böcker att läsa?
Nån som läst en dålig bok att diskutera?
Alternativen äro skitmånga!

Poängsätt de böcker ni läst! Skala 1-10.
De rescensioner som skrivs ska jag försöka att hinna med att lägga in här i första inlägget för att hålla dem samlade.

Obs! De rescensioner som finns nedan är inte skrivna enbart av mig, utan av olika medlemmar på detta forum!Jag tänkte börja med att ordbajsa lite om en bok jag läser nu;
Den långa vägen ut ur helvetet, eller The Long, Hard road out of hell. Alltså Marilyn Mansons självbiografi.
Den är... underbar faktiskt. Den äcklar mig, den skrämmer mig och den... håller mig helt och hållet fast, oavsett hur motbjudande den är. Han skriver på ett så okonstlat ärligt sätt, utan några försök att dölja eller försköna, han är rak med det han gjort och råkat ut för.
Jag ger den 7/10 för hans motbjudande, brutala ärlighet.

Jag rekommenderar den isländske författaren Arnaldur Indridason. Finns än så länge fem böcker av honom varav jag läst de tre sista. Fängslande, deprimerande som inget annat jag läst i skönlitteratur tidigare och framförallt så vill man bara fortsätta läsa. Böckerna handlar om Englendur, en polis som arbetar med att utreda mord (såklart). Han är en väldigt deprimerande figur som har försummat en massa i sitt liv. Overall 8/10.

Jag rekommenderar också Sanningens Svärd-serien av Terry Goodkind. Tyvärr valde de snåla gubbarna på Wahlströms Fantasy att dela upp böckerna i ännu mindre delar för att på så sätt tjäna mer pengar. Originalböckerna är runt 5-700 sidor, medan de svenska är 300-400. Köp dem på pocket istället då 40kr är klart föredragbart över 129kr per bok när det finns runt 20st. Lättläst fast utan särskilt bra miljöbeskrivningar. Det uppvägs dock av spänningen, intrigerna och karaktärsdjupet. Overall 8/10.

Diamantsvärdet och Träsvärdet-serien av Nick Perumov. Fantastiskt bra fantasy med intriger och ett djupt system av världar och karaktärer. Liiite karaktärsbeskrivning hade väl behövts, men det märker man inte när man läser den gammaldags stilen som urskildrar massor av komplexa händelser. Man fattar verkligen inte djupet av dem förrän man läst ett par av dem två gånger. Overall 9/10.

Får väl försöka se till att alla som ännu inte har läst "Liftarens guide till galaxen" ser till att göra det. Det är en oerhört rolig bokserie som baseras på en radioteater. Boken handlar om Arthur Dent som vaknar upp en morgon får att upptäcka att hans hus skall rivas och lämna plats åt en ny motorväg. Ironiskt nog så sprängs jorden samma dag för att lämna plats åt en ny "hyperspace bypass". Arthur räddas från jorden av sin vän Ford Prefect genom att de liftar ombord på ett rymdskepp. Så startar Arthurs resa genom galaxen.

5 böcker på engelska eller 1 bok på svenska, bägge är väldigt bra. Ger nog dessa 9/10

The Last Wish av Andrzej Sapkowski: Första boken med Witchern Geralt av Rivia - monsterdödare extraordinare om du har råd med hans tjänster. En fantasy bok där allt är en gråzon istället för det något ut tjatade GOTT och ONT! Det har skrivits fler böcker och dem håller på att översättas från polska till engelska just nu. Last Wish är första i serien och består av flera noveller som hålls ihop av en ramberättelse.

R.A. Salvatore's Forgotten realms epos i följande ordning:
The Dark Elf Triology
The Icewind Dale triology
Paths of Darkness
The Hunters blade triology

Böckerna om Dark Elf rangern Drizz Do Urden och hans vänner uppe i det svinkalla norra delarna av Forgotten Realms börjar djupt nere under marken i Dark Elf folkets sadistiska land och är rekommenderad läsning.

The Cleric Quintett: Fristående böcker som väver ihop Salvatores övriga universum och karaktärer fast med ett nytt gäng i huvudrollen.

Heavier than heaven av Charles R Cross: En utomordentlig Kurt Cobain biografi som gör sig bäst ihop med "Kurt Cobain Journals" som är hans samlade dagboksanteckningar.

The Vampire Book: The Encylodpedia of the undead (2nd edition): av Melton
En nästan 1000 sidor tjock bibel om allt som har med vampyrer att göra, använde den till mitt projektarbete om vampyrer när jag gick på gymnasiet. Blandar mytologi, fakta om vampyrliknande sjukdomar, vampyrer på film och tv samt en massa annat i ett tjockt uppslagsverk med inlägg enligt alfabetisk ordning.

Watchmen av Alan Moore & Dave Gibbons: Första gången jag köpt en "graphic novel" och inget jag ångrar. Jävligt nice story och jag undrar hur den kommande filmen kommer stå sig i jämförelse.

Stalingrad av Antony Beevor: Denna finns både på Sv/Eng med små skillnader i innehåll. Men i grunden är grym och frostbiten skildring av helvetet 1941/42 som tyskarna fick smaka på när dem omringades i staden av resoluta och förbannade ryssar. En av dem bästa WW2 böckerna jag läst, Beevor skrev en "syskonbok" i form av "Berlin" som dock inte är i närheten av Stalingrad kvalité och innehållsmässigt.

HP Lovecraft samlingar som är värda att skaffa och läsa igenom:
At the Mountain of Madness som innehåller ett par långa noveller.
The Call of Cthulhu & Other Weird Stories som innehåller en massa kortare men jävligt bra noveller.

Seinology av Jerry Seinfeld : Väldigt kul bok, bitvis hysteriskt kul - men på Seinfeld vis. Mycket känns igen från serien.

Dracula av Bram Stoker : Hela berättelsen är skriven genom en mängd brev som skickas fram och tillbaka vilket är väldigt spännande.

Spirits of the Dead av Edgar Allen Poe: En samling med dikter och noveller skrivna av Poe. En föregångare till HP Lovecraft men inte lika extrem.

Frankenstein av Mary Shelley: Klassiker och bra läsning.

Decision in Normandy av Carlo D'este: En WW2 skildring av hur dem allierade planerade landstigningen i Normandie 1944 och hur dem fick slåss i lantis idyllen under en hel månad innan deras position var säkrad.

Napoleon as Military Commander av James Marshall-Cornwall: Boken handlar, precis som titeln antyder om Napoleons hela militära karriär och är grymt intressant läsning.

Caesar av Adrian Goldsworthy: Precis som boken om Napoleon men här beskrivs hela Caesars liv, från hans halvtaffliga ungdom och pretentiösa politiska karriär, tills det att han började härja i Gallien och andra ställen med sina legioner.

Jag måste rekommendera "Dune" av Frank Herbert. Den utan tvekan bästa sci-fi berättelse som någonsin skrivits. Sci-fis "Lord of the Rings", kort sagt.
Den utspelar sig i en avlägsen framtid där ett enormt, feodalt, galaktist imperium styr över majoriteten av mänskligheten. Kungahus styr över de olika planeterna och vi får följa Paul Atreidis när han och hans familj ges kontrollen över ökenplaneten Arrakis, den enda planet i galaxen där kryddan melange kan gro, en krydda som gör långa rymdresor, och i förlängning, hela det galaktiska samhället möjligt.
Boken behandlar de komplexa politiska, religiösa, kulturella, teknologiska och mänskliga relationerna som uppstår när folk från hela imperiet vill lägga sina vantar på Arrakis.

Frank Herbert skrev 6 böcker om Arrakis (Dune, Dune Messiah, Children of Dune, God Emperor of Dune, Heretics of Dune och Chapterhouse Dune) och de har haft enormt inflytande på vår kulturella värld, inte minst sci-fi genren. Star Wars och Warhammer 40.000 har båda inspirerats kraftigt av Dune (40k kan man säga är ett hoppkok av Dune och Starship Troopers).

En bok som levererar en fantastisk och otrolig berättelse som är lika vacker som den är djup. Bland de bästa böcker jag läst och rekommenderas till allt och alla.

Napoleon - Herman Lindqvist. Välskriven men ändå lättläst biografi över Napoleon Bonaparté av den svenske författaren Herman Lindqvist. Den är väldigt underhållande och där är många bilder i boken på porträtt osv med förklarande text.

Jean Bernadotte - Herman Linqvist. Biografi över fransmannen Jean Bernadotte som föddes som fattig borgarunge i staden Pau i sydfrankrike men slutade sina dagar som svensk konung under namnet Karl XIV Johan. Som vanligt skriver H.L. väldigt underhållande och där är som vanligt även en hel del bilder.

Okänd Soldat - Väinö Linna. Klassiker av Linna som skrevs på femtiotalet. Boken handlar om en finsk kulspruteplutons upplevelser under hela Fortsättningskriget 1941-1944. Brutal, realistisk och skoningslös. Väldigt bra bok om man tycker om att läsa om andra världskrigets tid. Notera dock att det är vissa karaktärer i boken som talar slang så man får tänka efter lite extra på vissa ställen.

Krigarhjärta - Henrik Larsson. Debutbok för Henrik Larsson (INTE fotbollspelaren  ). Det är en fantasybok som utspelar sig på en plats mycket lik vår egen medeltid, dock utan magi, drakar osv. Den handlar om Erik som blir kidnappad ifrån sin by av söderlänningar när han är liten, och blir såld som slav. Han växer upp som slav och får en vän, och alltefter han blir större så börjar han inse att ödet har stora planer för honom.

Isöhäxan - Henrik Larsson. Fortsättning på Krigarhjärta. Vill inte säga för mycket så jag tänker helt enkelt säga att det är en bra bok, det är helt klart värt att köpa serien om Krigarhjärta.

Att våga hoppas - Barack Obama. Alla som är intresserade av politik och då särskilt USA:s system, borde läsa denna bok. Lättläst så förklarar den pedagogiskt varför USA:s politik är så skruvad, och man får se landets system inifrån.

Poltava: berättelsen om en armés undergång - Peter Englund. Väldigt engagerande och välskriven bok som alla militärintresserade bör läsa. Bara läst det första kapitlet, men enbart det fick mig att fastna.

De stora slagen - flera författare. Det är en stor bok med mycket bilder som beskriver ett trettiotal olika slag som avgjort världshistorien.

Liseys berättelse - Stephen King. Någorlunda skum bok, vilket man kan vänta sig, men definitivt underhållande. En kvinna vars man dött för några år sedan börjar långsamt minnas saker hon hade glömt om sin man, att han inte var vem som helst. VARNING: halvromantisk bok.
« Senast ändrad: 29 november 2009 kl. 16:00:05 av Iateyourbanana »

Maiden_Ante

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 8 824
  • Sotilas
SV: Böcker!
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2009 kl. 19:53:34 »
Tja, den gamla tråden om böcker var rätt oordnad så jag tycker det behövs en ny.

Deltar med glädje, boknörd som jag är!

Jag rekommenderar den isländske författaren Arnaldur Indridason. Finns än så länge fem böcker av honom varav jag läst de tre sista. Fängslande, deprimerande som inget annat jag läst i skönlitteratur tidigare och framförallt så vill man bara fortsätta läsa. Böckerna handlar om Englendur, en polis som arbetar med att utreda mord (såklart). Han är en väldigt deprimerande figur som har försummat en massa i sitt liv. Overall 8/10.

Jag rekommenderar också Sanningens Svärd-serien av Terry Goodkind. Tyvärr valde de snåla gubbarna på Wahlströms Fantasy att dela upp böckerna i ännu mindre delar för att på så sätt tjäna mer pengar. Originalböckerna är runt 5-700 sidor, medan de svenska är 300-400. Köp dem på pocket istället då 40kr är klart föredragbart över 129kr per bok när det finns runt 20st. Lättläst fast utan särskilt bra miljöbeskrivningar. Det uppvägs dock av spänningen, intrigerna och karaktärsdjupet. Overall 8/10.

Diamantsvärdet och Träsvärdet-serien av Nick Perumov. Fantastiskt bra fantasy med intriger och ett djupt system av världar och karaktärer. Liiite karaktärsbeskrivning hade väl behövts, men det märker man inte när man läser den gammaldags stilen som urskildrar massor av komplexa händelser. Man fattar verkligen inte djupet av dem förrän man läst ett par av dem två gånger. Overall 9/10.
« Senast ändrad: 18 januari 2009 kl. 20:14:28 av Maiden_Ante »
PC Gamer och liknande media har som vana att fullständigt ignorera buggar och skit.
Tänk på hur dem slickade Creative Assemblys skinkor skinande rena när Empire: Total war släpptes. - Anatoli

Denying the enemy transportation - "Cpt. America"

ruben

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2009 kl. 20:10:55 »
Läser inte otroligt mycket men jag vill gärna rekommendera Artemis Fowl-böckerna.

Maiden_Ante

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Sotilas
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2009 kl. 20:15:21 »
Erhm, jag editade mitt inlägg och så blev det nåt jäkla fel? Iateyourbanan du får nog fixa bort det. :)
PC Gamer och liknande media har som vana att fullständigt ignorera buggar och skit.
Tänk på hur dem slickade Creative Assemblys skinkor skinande rena när Empire: Total war släpptes. - Anatoli

Bazti

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 624
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2009 kl. 20:20:40 »
Sagan om Drakens återkomst av Robert Jordan. 22 böcker på svenska och 11 på engelska. Bok 12 håller på att färdigställas av en annan författare då Jordan dog 16 September 2007. Overall 10/10

Iateyourbanana

• Sr. Member
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2009 kl. 20:31:10 »
Bok 12 håller på att färdigställas av en annan författare
Snälla, snälla, SNÄLLA, säg att du skämtar?
Kan de inte sluta våldta böcker som inte blir färdiga? LoTR slutfördes av en annan, och det blev katastrof.
Låt ofärdiga verk vara!'

Edit: Motivera gärna VARFÖR boken/böckerna är bra, såsom maiden_ante gjort, känns lite onödigt att fylla första inlägget med "boken är bra, därför får den 10!" då det inte säger något om boken och därned liksom förtar hela meningen av en rescension...

Ante, vad blev fel, hur ska jag fixa det?:P
« Senast ändrad: 18 januari 2009 kl. 20:33:15 av Iateyourbanana »

Bazti

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 624
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2009 kl. 20:40:25 »
Bok 12 håller på att färdigställas av en annan författare
Snälla, snälla, SNÄLLA, säg att du skämtar?

Skämtar inte, och var ett tag sen ajg läste så måste komam på varför de var bra.

Niddro

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 659
42
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2009 kl. 21:10:55 »
Får väl försöka se till att alla som ännu inte har läst "liftarens guide till galaxen" ser till att göra det. Det är en oerhört rolig bokserie som baseras på en radioteater. Boken handlar om Arthur Dent som vaknar upp en morgon får att upptäcka att hans hus skall rivas och lämna plats åt en ny motorväg. Ironiskt nog så sprängs jorden samma dag för att lämna plats åt en ny "hyperspace bypass". Arthur räddas från jorden av sin vän Ford Prefect genom att de liftar ombord på ett rymdskepp. Så startar Arthurs resa genom galaxen.

5 böcker på engelska eller 1 bok på svenska, bägge är väldigt bra. Ger nog dessa 9/10

Iateyourbanana

• Sr. Member
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2009 kl. 21:15:03 »
att det bara är 1 på svenska beror på väll på att de andra aldrig översatts som jag fattat det?

Maiden_Ante

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Sotilas
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2009 kl. 21:16:10 »
Citera
Ante, vad blev fel, hur ska jag fixa det?

Det jag skrev kom fram i ditt inlägg precis samtidigt som jag redigerade mitt... fast det var kanske du som la till det? Nåja.

Jag var sugen på att läsa En liftares guide till galaxen men avstod efter den dåliga filmen.

Och nej det är inte för att de inte blev översatta, det är för att man kan köpa en hopslagen bok med alla... har sett en sådan på bokhandeln.

Niddro

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 659
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2009 kl. 21:19:34 »
att det bara är 1 på svenska beror på väll på att de andra aldrig översatts som jag fattat det?

Nej, alla fem böcker översatta i en stor pocket  =)

Anatoli

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2009 kl. 23:09:53 »
Ska fortsätta i det upptrampade fantasy spåret.

The Last Wish av Andrzej Sapkowski: Första boken med Witchern Geralt av Rivia - monsterdödare extraordinare om du har råd med hans tjänster. En fantasy bok där allt är en gråzon istället för det något ut tjatade GOTT och ONT! Det har skrivits fler böcker och dem håller på att översättas från polska till engelska just nu. Last Wish är första i serien och består av flera noveller som hålls ihop av en ramberättelse.

R.A. Salvatore's Forgotten realms epos i följande ordning:
The Dark Elf Triology
The Icewind Dale triology
Paths of Darkness
The Hunters blade triology

Böckerna om Dark Elf rangern Drizz Do Urden och hans vänner uppe i det svinkalla norra delarna av Forgotten Realms börjar djupt nere under marken i Dark Elf folkets sadistiska land och är rekommenderad läsning.

The Cleric Quintett: Fristående böcker som väver ihop Salvatores övriga universum och karaktärer fast med ett nytt gäng i huvudrollen.

Annat:

Heavier than heaven av Charles R Cross: En utomordentlig Kurt Cobain biografi som gör sig bäst ihop med "Kurt Cobain Journals" som är hans samlade dagboksanteckningar.

The Vampire Book: The Encylodpedia of the undead (2nd edition): av Melton
En nästan 1000 sidor tjock bibel om allt som har med vampyrer att göra, använde den till mitt projektarbete om vampyrer när jag gick på gymnasiet. Blandar mytologi, fakta om vampyrliknande sjukdomar, vampyrer på film och tv samt en massa annat i ett tjockt uppslagsverk med inlägg enligt alfabetisk ordning.

Watchmen av Alan Moore & Dave Gibbons: Första gången jag köpt en "graphic novel" och inget jag ångrar. Jävligt nice story och jag undrar hur den kommande filmen kommer stå sig i jämförelse.

Stalingrad av Antony Beevor: Denna finns både på Sv/Eng med små skillnader i innehåll. Men i grunden är grym och frostbiten skildring av helvetet 1942/43 som tyskarna fick smaka på när dem omringades i staden av resoluta och förbannade ryssar. En av dem bästa WW2 böckerna jag läst, Beevor skrev en "syskonbok" i form av "Berlin" som dock inte är i närheten av Stalingrad kvalité och innehållsmässigt.

HP Lovecraft samlingar som är värda att skaffa och läsa igenom:
At the Mountain of Madness som innehåller ett par långa noveller.
The Call of Cthulhu & Other Weird Stories som innehåller en massa kortare men jävligt bra noveller.

Seinology av Jerry Seinfeld : Väldigt kul bok, bitvis hysteriskt kul - men på Seinfeld vis. Mycket känns igen från serien.

Dracula av Bram Stoker : Hela berättelsen är skriven genom en mängd brev som skickas fram och tillbaka vilket är väldigt spännande.

Spirits of the Dead av Edgar Allen Poe: En samling med dikter och noveller skrivna av Poe. En föregångare till HP Lovecraft men inte lika extrem.

Frankenstein av Mary Shelley: Klassiker och bra läsning.

Decision in Normandy av Carlo D'este: En WW2 skildring av hur dem allierade planerade landstigningen i Normandie 1944 och hur dem fick slåss i lantis idyllen under en hel månad innan deras position var säkrad.

Napoleon as Military Commander av James Marshall-Cornwall: Boken handlar, precis som titeln antyder om Napoleons hela militära karriär och är grymt intressant läsning.

Caesar av Adrian Goldsworthy: Precis som boken om Napoleon men här beskrivs hela Caesars liv, från hans halvtaffliga ungdom och pretentiösa politiska karriär, tills det att han började härja i Gallien och andra ställen med sina legioner.
« Senast ändrad: 19 januari 2009 kl. 10:56:24 av Anatoli »

Da Mighty Camel

• Hero Member
  • Antal inlägg: 4 159
    • E-post
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2009 kl. 23:17:52 »
Jag måste rekommendera "Dune" av Frank Herbert. Den utan tvekan bästa sci-fi berättelse som någonsin skrivits. Sci-fis "Lord of the Rings", kort sagt.
Den utspelar sig i en avlägsen framtid där ett enormt, feodalt, galaktist imperium styr över majoriteten av mänskligheten. Kungahus styr över de olika planeterna och vi får följa Paul Atreidis när han och hans familj ges kontrollen över ökenplaneten Arrakis, den enda planet i galaxen där kryddan melange kan gro, en krydda som gör långa rymdresor, och i förlängning, hela det galaktiska samhället möjligt.
Boken behandlar de komplexa politiska, religiösa, kulturella, teknologiska och mänskliga relationerna som uppstår när folk från hela imperiet vill lägga sina vantar på Arrakis.

Frank Herbert skrev 6 böcker om Arrakis (Dune, Dune Messiah, Children of Dune, God Emperor of Dune, Heretics of Dune och Chapterhouse Dune) och de har haft enormt inflytande på vår kulturella värld, inte minst sci-fi genren. Star Wars och Warhammer 40.000 har båda inspirerats kraftigt av Dune (40k kan man säga är ett hoppkok av Dune och Starship Troopers).

En bok som levererar en fantastisk och otrolig berättelse som är lika vacker som den är djup. Bland de bästa böcker jag läst och rekommenderas till allt och alla.

Kan de inte sluta våldta böcker som inte blir färdiga? LoTR slutfördes av en annan, och det blev katastrof.

... eh? Tolkien skrev klart alla LoTR-böcker och de som hans son sammanställt ("Silmarilion", etc.) var egentligen aldrig tänkta att bli böcker, snarare att han valde att göra det efter att ha hittat sin fars anteckningar.
Och är man riktigt LoTR-nördig så uppskattar man dom verken oavsett deras kvalité. :P Jag har själv läst Silmarilion och den var väl bra då, eftersom jag var i den värsta LoTR-nörderi fasen jag haft. Nu vette fan om jag skulle orka läsa den igen.

Jag var sugen på att läsa En liftares guide till galaxen men avstod efter den dåliga filmen.

Allvarligt? Då kräver jag att du tänker om då att ens jämföra boken med filmen är en grov våldtäkt av Adams verk. De bör inte, nej, de ska inte missas av någon som har någon form av fantasi eller sinne för humor.

Och kan bara hålla med Anatoli om Dracula - grymt bra bok som ger en helt ny bild av den klassiske greven och hur han ändrats igenom åren.
« Senast ändrad: 18 januari 2009 kl. 23:20:59 av Da Mighty Camel »
When beggars die, there are no comets seen; /The heavens themselves blaze forth the death of princes.

Moderator.

Iateyourbanana

• Sr. Member
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2009 kl. 23:21:32 »

... eh? Tolkien skrev klart alla LoTR-böcker
Nopes, han son slutförde de sista typ sidorna i konungens återkomst, därav det rätt.... missanpassade lull-lull-slutet med båten och "Happily ever after"-känslan.

Ska slänga in era rescensioner i översta inlägget right away!

Da Mighty Camel

• Hero Member
  • Antal inlägg: 4 159
    • E-post
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2009 kl. 23:28:50 »
Nopes, han son slutförde de sista typ sidorna i konungens återkomst, därav det rätt.... missanpassade lull-lull-slutet med båten och "Happily ever after"-känslan.

.... eeeeeeh?
Return of the King släpptes 1955, Tolkien dog 1973. Christopher Tolkien var en av de som gav allra mest feedback till hans far medan verken skrevs och han hjälpte honom utveckla LoTR-världen, men jag har aldrig hört att det var han som skrev de sista sidorna i Return of the King, specielt inte med tanke på att hans far var fortfarande alive and kicking när den sista boken skrevs. Vad har du för källa, kan inte hitta något om det på nätet?
When beggars die, there are no comets seen; /The heavens themselves blaze forth the death of princes.

Moderator.

anything